Jak dobrać felgi aluminiowe?

Jak dobrać felgi aluminiowe?

Po zamontowaniu opon felgi aluminiowe nie podlegają już zwrotowi, a często dopiero na tym etapie kierowcy orientują się, że wybrany model nie pasuje do ich auta. Odpowiedni rozstaw śrub i możliwość umiejscowienia obręczy na zaciskach hamulcowych nie są wystarczającymi kryteriami. Istotnym parametrem jest także na przykład osadzenie felgi (ET lub offset), które określa, o ile milimetrów przesunięty jest środek felgi względem mocowania obręczy. Kolejna zasada dotyczy średnicy koła. Wyjaśniamy, na co jeszcze zwrócić uwagę, aby kupić odpowiednie felgi aluminiowe.

  1. Felgi aluminiowe i ich rozmiar
  2. ET i offset
  3. Otwory
  4. Rodzaje śrub

Felgi aluminiowe i ich rozmiar

Felgi aluminiowe już od dłuższego czasu cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Uchodzą za elegancki element wyposażenia samochodu.

Podstawowe parametry, które charakteryzują felgi aluminiowe, to szerokość i średnica. W przypadku gdy planujesz założyć nowe felgi do użytkowanych już opon, ich szerokość i średnica powinna być taka sama jak w przypadku felg wcześniej posiadanych. Jeśli jednak planujesz wymianę całości, niewielka zmiana rozmiaru, na przykład zwiększenie szerokości felg, jest dopuszczalna, jednak w granicach określonych przez producenta. Wymiary określane są kodem, wskazującym:

  • wymiar szerokości wewnętrznej felgi w calach,
  • obecność kołnierza ochronnego, zabezpieczającego felgę przez zsunięciem się podczas jazdy,
  • informacja, że felga przystosowana jest do samochodu osobowego,
  • rozmiar obręczy wyrażony w calach,
  • oznaczenie podwójnego kołnierza ochronnego,
  • wartość ET, czyli odsadzenie felgi.

ET i offset

Ostatni wspomniany parametr, czyli osadzenie felgi (ET albo offset) określa, o ile przesunięty jest środek felgi  względem mocowania obręczy do piasty. Jeśli wartość ET będzie mniejsza od zalecanej, poskutkuje to wystającymi na zewnątrz obręczami. Z kolei w przypadku zwiększenia parametru dojdzie do przesunięcia felg wewnątrz nadkola. Często możliwa jest niewielka zmiana ET lub szerokości felgi, jednak w przypadku niektórych modeli samochodów nawet drobna rozbieżność poskutkuje ocieraniem kół o błotniki. Niewłaściwie dobrany offset spowoduje, że auto będzie się gorzej prowadzić, na przykład ze względu na drgania na kierownicy.

Otwory

W każdej feldze znajdują się otwory montażowe, które umożliwiają jej przykręcenie do piasty osi. Robione są one fabrycznie, z uwzględnieniem modelu i marki samochodu. Z tego powodu występują między nimi spore różnice: zarówno w ilości (od 4 do 5 otworów), jak i ich odległości od siebie. Odstępy pomiędzy otworami mierzone są od ich środka. Ważny jest także otwór centralny, którego średnica zmienia się w zależności od typu auta. Jeśli będzie inna niż średnica piasty, możliwe jest zastosowanie pierścieni centrujących, niwelujących rozbieżności bez wpływania na bezpieczeństwo jazdy.

Rodzaje śrub

Istotną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, kupując nowe felgi, jest wybór właściwych śrub. Podobnie jak wcześniej wymieniane parametry, także i tu mogą nastąpić spore różnice, między innymi w kwestii średnic, długości, skoku gwintu czy rodzaju podsadzenia. Sugerowane przez producenta rozmiary śrub i nakrętek do felg aluminiowych znajdują się w instrukcji obsługi. Pamiętać warto także o tak zwanych śrubach zabezpieczających. Zabezpieczają one przed kradzieżą, bo wymagają specjalnej nakładki, pozwalającej na ich odkręcenie. W tym przypadku trzeba jednak pamiętać, że bez adaptującej końcówki nie będzie możliwe szybkie i bezinwazyjne odkręcenie alufelg.